Een van de redenen dat mensen hun tandarts niet zo vaak zien als ze wenselijk zou zijn, zelfs wanneer het gaat om de periodieke controles, is omdat ze bang zijn voor de pijn. Deze angst heeft zelfs een naam, “tandfobie”. Daar komt nog eens bij dat men, naast het hebben van angst ook nog eens pijn verwacht te ervaren waar ze óók nog eens voor moeten betalen. Gelukkig worden tandheelkundige ingrepen wordt steeds minder pijnlijk.

Wanneer doet het pijn?

De meeste pijn die je zult voelen is niet tijdens de eigenlijke procedure. Het meeste dat je zou moeten voelen is gevoelloosheid en misschien een lichte hoofdpijn doordat er kracht wordt uitgeoefend op je hoofd tijdens het implantatieproces. Als je om een bepaalde medische reden geen pijnstilling kunt krijgen, is het mogelijk om je onder narcose te brengen. Er zijn hier zelfs speciale narcosetandartsen voor.

De meeste mensen krijgen echter pijn nadat de implantaten op hun plaats zitten. Urenlang nadat je uit de tandartsstoel bent gekomen en weer thuis bent. De pijn wordt vaak beschreven als “ongemak” en meer vervelend dan eigenlijk pijnlijk. De mond heeft tijd nodig om zich aan te passen aan de implantaten, net zoals je een nieuw paar schoenen moet inlopen. Dit kan het eten ongemakkelijk maken.

Gaat deze pijn snel weg?

Het goede nieuws over pijn is dat uiteindelijk de pijn en het ongemak weggaat. Je zit er niet aan vast voor de rest van je leven. Vroeg of laat voelt het allemaal weer als eigen je mond en gebit en niets anders dan dat.

Je doet er, ondanks onze pep-talk, goed aan om alsnog met je tandarts praten over eventuele pijn of ongemak die je zult kunnen ervaren. Idealiter kun je vragen naar eventuele problemen die je zou kunnen hebben of enig ongemak dat je zou moeten verwachten voordat je de ingreep ondergaat. Soms ben je echter te overstuur om op de antwoorden van je tandarts te kunnen letten. Zorg er dus voor dat je je goed vooraf laat informeren.